Pálffyho palác
Haptická ozvena. Príroda, telo, politika v umení bývalej Juhoslávie a Československa.
Termín: 10. 10. 2023 – 16. 3. 2024
Kurátor: Daniel Grúň v spolupráci s Darkom Šimičićom a Miškom Šuvakovićom
Autorstvo: Abramović Marina, Adamčiak Milan, Adamus Karel, Ambroz Vladimír, Anděl Jaroslav, Autopsia, Balić Branko, Bartoš Peter, Bartusz Juraj, Bartuszová Maria, Bašičević Dimitrije Mangelos, Belić Zoran, Bogdanović Slavko, Bosch + Bosch, Csernik Attila, Ćosić Bora, Čekić Jovan, Delimar Vlasta, Demur Boris, Dimitrijević Braco, Djurić Dubravka, Drča Čeda, Družina u Šempas, Džafo Nikola, Ďurček Ľubomír, Filko Stano, Gorgona, Gotovac Tomislav, Grazio-Tolj Marija, Group (Ǝ, Group 143, Group KOD, Group of Six , Grozdanić Gera (Živko), Hadžifejzović Jusuf, Havlík Vladimír, Horvat Miljenko, Iveković Sanja, IRWIN, Jerman Željko, Jevšovar Marijan, Jozić Milan, Juhász Rokko József, Kern Michal, Knifer Julije, Koller Július, Kopicl Vladimir, Kovanda Jiří, Kozarić Ivan, Ladik Katalin, Laibach Kunst, Laky Miloš, Mandič Dušan, Mandić Miroslav, Martek Vlado, Matanović Milenko, Matković Slavko, Meštrović Matko, Miler Karel, Milivojević Era, Mlčoch Ján, Mohar Miran, Molnar Marijan, Németh Ilona, Nez David, OHO Group, Oravec Viktor, Pagáč Ladislav, Pagáč Milan, Paripović Neša, Peristil Crveni, Petrović Nenand, Pogačnik Marko, Poznanović Bogdanka, P.O.P. Artprospekt, Putar Radoslav, Radojičić Mirko, Radovanović Vladan, Raković Ana, Ságlová Zorka, Savić Maja, Savski Andrej, Seder Djuro, Sikora Rudolf, Stanković Paja, Steiner Ivo, Stilinović Mladen, Stilinović Sven, Stošić Josip, Szombathy Bálint, Šalamun Andraž, Šalgo Judita, Šejn Miloš, Štembera Petr, Štúdio erté, Šuvaković Miško, Tišma Slobodan, Todosijević Raša, Tolj Slaven, Trbuljak Goran, Trtovac Selman, Uranjek Roman, Valoch Jiří, Vaništa Josip, Vogelnik Borut, Vučemilović Fedor, Vuličević Slobodan, ZzIP, Zavarský Ján, Želibská Jana
Výstava predstavuje jedinečnú skladbu známych aj neznámych diel konceptuálneho a performatívneho umenia. Tematicky sústredený a zároveň počtom diel rozsiahly kurátorský výber akcentuje environmentálne motívy v umení 60. až 80. rokov. Rozvíja a konfrontuje paralelné ale často aj vzájomne zapletené príbehy umenia z dvoch moderných európskych federácií, ktoré zanikli koncom dvadsiateho storočia. Na výstave je možné vidieť experimentálne, investigatívne, kritické a emancipačné umelecké praktiky idúce často až za hranice umenia. Výstavou nás sprevádzajú neočakávané situácie pri otváraní nových horizontov kultúrnej výmeny medzi európskymi regiónmi, ktorých dejiny boli kedysi určované komunistickou ideológiou, ale aj nekompromisným hľadaním slobody.
Viac o výstave ↗
Bez prerušenia súvislostí
Termín: 1. 11. 2024 – 16. 2. 2025
Autori: Ivan Pinkava, Jan Durina, Josef Mach
Kurátorka: Anna Vartecká
Výstava Nadácie Miloty Havránkovej sa pokúša transgeneračne a intermediálne (nielen čisto fotograficky) preskúmať styčné plochy týchto myšlienkových i tvorivých aktérov: vágneho i normatívneho terénu živej i neživej prírody, spoločnosti a telesnosti. Spoločné zázemie troch autorov z rôznych generácií česko-slovenského prostredia, ukotvené mimo konformný normatívny svet, poskytuje konceptu výstavy podobnú skúsenosť pobývania v území nie väčšinovej časti spoločnosti, a predsa takej kľúčovej pre nádej na lepší svet.
Never Ground
Vernisáž 12. 3. 2025
Termín: 13. 3. – 22. 6. 2025
Autorka: Natália Trejbalová
Kurátorka: Lýdia Pribišová
Cieľom výstavného projektu je prezentácia video diela s názvom Under the Never Ground v priestorovej inštalácii realizovanej ad hoc pre Galériu mesta Bratislavy. Under the Never Ground je súčasťou série videí, na ktorej Trejbalová pracuje od r. 2018 a ktorej ústrednou témou je vnímanie našej planéty ako fyzického telesa v neustálom vývoji a transformácii. Video sleduje možnú časopriestorovú cestu medzi Zemou a podzemnými tunelmi iného vesmírneho telesa. Projekt je inšpirovaný vedecko-fantastickými príbehmi o podzemnom svete našej planéty a najnovšími vedeckými objavmi spájajúcimi speleologický prieskum s výskumom vesmíru.
Sedimenty sveta
Vernisáž 16. 4. 2025
Termín: 17. 4. – 29. 9. 2025
Kurátorka: Naďa Kančevová
Prečo výtvarní umelci/umelkyne v súčasnej spoločnosti nadbytku zbierajú a uchovávajú rôzne objekty? Aké typy objektov ich priťahujú? Kde svoj materiál nachádzajú? Aký význam mu pripisujú? Ako s ním žijú? Ako s nimi pracujú? Ako ovplyvňuje ich mediálne praktiky? Na tieto otázky hľadá odpovede výstava UMELEC AKO ZBERATEĽ – ZBIERKA AKO MÉDIUM . Na Slovensku ide o prvý výstavný projekt, ktorý sa pokúša predstaviť zástupcov našej výtvarnej scény v prostredí, ktoré je rôznymi spôsobmi spojené so zbieraním/zberateľstvom.
Thinking about Babies
Vernisáž: 15. 10. 2025
Termín: 16. 10. 2025 – 26. 4. 2026
Autorka: Katarína Bajkayová
Kurátor: Matúš Novosad
Projekt ″Thinking about Babies″ sa tematicky zaoberá otázkami mladšej generácie žien vzhľadom ku strachu a nerozhodnosti z počatia dieťaťa do daných spoločenských podmienok. Autorka najmä prostredníctvom reliéfnej tvorby v kamenine nadväzuje na skúsenosť vybraných keramičiek bývalého režimu z československého prostredia, pričom ich motívy odkazujú na aktuálne spoločenské krízy, ale aj subjektívne prežívanie autorky. Projekt je výpoveďou o vyrovnávaní sa s otázkou o počatí a hľadaní riešení naprieč interdisciplinárnym diskurzom a osobnými skúsenosťami žien.
Rekvizitáreň hrdinov
Vernisáž: 26. 11. 2025
Termín: 27. 11. 2025 – 24. 4. 2026
Autor: Radovan Čerevka
Kurátor: Peter Megyeši
Projekt skúma topografiu bývalých vojenských zón a stopy prítomnosti "armádneho telesa (´tela´)" v tejto špecifickej kultúrnej krajine. Osciluje medzi ruinami objektov (inscenáciou naozajstného konfliktu), fenomenológiou uzavretej krajiny a jej neuchopiteľnej aury, ktorá slúžila výhradne pre nácvik boja v prírodnom prostredí a paradoxne odľudšteným pojmom - armáda. Tá síce pozostáva z ľudí a ich silných príbehov, sociálnych vzťahov a objektov avšak vo výkonnostnom režime je ako taká zámerne anonymizovanou entitou. Vojenská stratégia transformuje bojové jednotky do abstraktných entít, do číselných množín s ktorými sa ako s objektmi manipuluje na inscenovanom bojovom poli (virtuálnom rozhraní) riadiaceho operačného strediska. Séria prác reflektuje aj nové situácie užívania týchto území zo strany rôznych aktérov (vlastníkov pozemkov, turistov či potulných urbexerov), ktorí sú rôznym spôsobom s predchádzajúcou funkciou zóny naďalej konfrontovaní. Zámerom je uchopenie hybridnej pozície územia bývalej vojenskej zóny s bohatou štruktúrou vzťahov a pamäťových stôp. Umelecké výstupy budú zahŕňať objekty, kresby, asambláže a filmový materiál.