Diskusia: Architektúra vzťahov. Obraz rodiny a domova v tvorbe súčasných fotografiek

30. 10. / 18.00

Diskusia sa upriami na otázky reprezentácie rodiny a domova v autorskej tvorbe súčasných fotografiek. Nadviaže tým, na jedno zo základných ideových východísk výstavy Miloty Havránkovej Modrá Strecha, odkazujúce k osobnej histórii autorky.
Prostredníctvom tvorivého reflektovania aspektov osobného rodinného života cez médium fotografie, priblíži diváctvu nestabilný, emocionálny, fyzický, sociálny, politický, ako aj zraniteľný a krehký rozmer tematizácie rodiny v umeleckej tvorbe. Predstaví zažité aj nové spoločenské modely súžitia, a poukáže na intímnu sféru ako integrálnu súčasť ľudského života, pomocou citlivých polôh umeleckého jazyka.
MILOTA HAVRÁNKOVÁ, jedna z najvýraznejších osobností slovenskej povojnovej fotografie až do súčasnosti. Pre jej tvorbu je príznačná pestrosť technologických, formálnych a myšlienkových prístupov, ale i široký záber umeleckých disciplín počnúc dizajnom, módou, cez knižné ilustrácie, monumentálne fotografie do architektúry, inscenovanú a výtvarnú fotografiu až k experimentálnemu filmu.
JANA HOJSTRIČOVÁ, výrazná slovenská fotografka pôsobiaca na výtvarnej scéne od konca 90.rokov. Jej tvorba sa v počiatkoch venovala subjektívnemu zobrazovaniu intimity človeka, prevažne žien, neskôr sa ukotvila v sociologickom chápaní tvorby, zaujímala sa o postavenie žien v rodine a spoločnosti. K jej výrazným projektom patril súbor fotografií vlastnej rodiny, ktorú zaznamenávala objektívnym a nesubjektívnym spôsobom.
KARINA GOLISOVÁ, autorka venujúca sa najmä dokumentárnej fotografii. Zameriava sa na témy života v komunite a vytvárania si „vybranej rodiny“. Špecifickosť jej tvorby spočíva v schopnosti preniknúť pod povrch zdanlivo obyčajných vecí a odhaliť detaily situácií, ktoré by mohli uniknúť pozornosti. Týmto spôsobom umožňuje nahliadnuť do intímnych a často prehliadaných aspektov života.
ANNA VARTECKÁ, teoretička umenia, kurátorka a pedagogička. Zaoberá sa teóriou a dejinami fotografie, grafického dizajnu, rodového umenia, problematikou a kritikou súčasného vizuálneho umenia a ich presahmi do rodových štúdií či sociológie. Kurátorsky spolupracovala na domácich i medzinárodných projektoch, upriamených na témy spojené s (re)konštruktívnou zložkou osobnej i kolektívnej pamäti, s kontroverznými aspektmi.