NEXT Festival @ GMB: Monopoly Star Child Searchers (US) Veronika Svobodová (CZ) Kocián & Krupa & Novosedlíková (SK)

NEXT Festival už 25 rokov prezentuje a podporuje aktuálnu tvorbu umelcov z celého sveta, hrajúcich živú a inšpiratívnu súčasnú hudbu bez žánrových obmedzení. Názov symbolizuje spojenie výrazov “NEW & EXPERIMENTAL”. Historický prvý večer Festivalu NEXT v Galérii Mesta Bratislavy, uvedie tri rôzne prístupy k súčasnej hudbe.
Americká hviezda okrajovej hudby Spencer Clark predstaví v rámci aliasu Monopoly Star Child Searchers pulzujúcu perkusívnu energiu, ktorá prelína prvky rituálnej hudby z Maroka, saharského blues, rytmických západoafrických perkusií, japonskej elektronickej fusion hudby a amerického DIY ambientu. Česká umelkyňa Veronika Svobodová pracuje s pieskom, drevenými úlomkami, bridlicovými doskami, ktoré pohybom rozozvučí a pomocou kontaktných mikrofónov a terénnych nahrávok vytvorí subtílne zvukové zážitky. Stretnutie bicích, marimby a vibrafónu v podkroví GMB, uvedie špeciálne pre NEXT domáce trio Dalibor Kocián & Jozef Krupa & Lenka Novosedlíková.
AltText
Monopoly Star Child Searchers
MONOPOLY STAR CHILD SEARCHERS Pôvodne vyučený fotograf Spencer Clark sa začal venovať hudbe pred takmer dvadsiatimi rokmi. Bol súčasťou viacerých významných momentov v oblasti "okrajovej" hudby 21. storočia. Ako člen dua The Skaters, spolu s Jamesom Ferrarom prispeli v polovici nultých rokov k oživeniu ambientného new age štýlu. Zatiaľ čo táto estetika v poslednom desaťročí stratila na autenticite, Clark zostal verný svojim psychedelickým, modálnym a experimentálnym princípom, ďaleko mimo komerčných vôd.
Projekt Monopoly Star Child Searchers sa stal jednou z Clarkových hlavných hudobných platforiem. Tieto prvky sú prítomné aj v na albume „Barbados Wild Horses“, vytvorenom v spolupráci s Cameronom Stallonesom, známym ako Sun Araw. Ich spoločná tvorba prináša pulzujúcu perkusívnu energiu, ktorá prelína prvky rituálnej hudby z Maroka, saharského blues, rytmických západoafrických perkusií, japonskej elektronickej fusion hudby a amerického DIY ambientného a experimentálneho štýlu, ktorý už desaťročia inšpiruje jeho tvorbu aj dielo Sun Araw. „Barbados Wild Horses“ vznikol počas Clarkovho pobytu na Kanárskych ostrovoch a verne zachytáva atmosféru tamojších prírodných podmienok, vplyv sopečnej krajiny a jedinečného podnebia. Niečo ako raný Oneohtrix Point Never na psychadelickej dovolenke uprostred Atlantiku.
AltText
Veronika Svobodová
VERONIKA SVOBODOVÁ Veronika Svobodová je audiovizuálna umelkyňa, hudobníčka a scénografka, ktorá vo svojej tvorbe prepája inštaláciu a performanciu s divadelnou scénografiou. Vo svojej tvorbe spája čas, priestor a situáciu. Kľúčový nie je len samotný zvuk, ale aj spôsob jeho formovania. Diváci sú počas jej zvukových performancií vtiahnutí do mikropríbehu, kde hlavnú úlohu zohrávajú DIY mechanické zariadenia na pomedzí hudobných nástrojov a umeleckých objektov. Pracuje s pieskom, drevenými úlomkami, bridlicovými doskami, ktoré pohybom rozozvučí a pomocou kontaktných mikrofónov a terénnych nahrávok vytvára subtilné zvukové zážitky. Študovala na DAMU v Prahe, kde dnes vyučuje na katedre alternatívneho a bábkového divadla. Za zvukovú kompozíciu Ror-bu získala v roku 2020 získala cenu Palma Ars Acustica.
DALIBOR KOCIÁN & JOZEF KRUPA & LENKA NOVOSEDLÍKOVÁ Stretnutie bicích, marimby a vibrafónu v podkroví Galérie Mesta Bratislavy. Stroon je pulzujúcim elementom na slovenskej hudobnej scéne už viac ako dekádu. Nielen vďaka vibrafónu, ktorý je jeho hlavným nástrojom, ale aj vďaka škále projektov a spoluprác, v ktorých necháva svoj rukopis. Jeho tvorbu charakterizuje zasnenosť, kontemplácia, snaha o beztiažovosť a konceptuálne myslenie.
AltText
Dalibor Kocián
DALIBOR KOCIÁN - STROON na seba upozornil v roku 2010 debutom Ruine Noire, ktoré si vyslúžilo veľmi pozitívne ohlasy. Odvtedy takmer každý rok prináša správu o svojom momentálnom hudobnom smerovaní. Skoršie albumy pre neho znamenali objavovanie vlastného “elektronického” jazyka, ku ktorému postupne pripájal vibrafón. Ten na albume Solar Preludes spojil s metalovou gitarou. Neskôr svoju charakteristickú elektroniku začal prepájať s ansámblom a sopránom (Songs of Concealed Amplitude a Meditations on Dichotomy) a so so speváckym zborom (Überhormones). Nazretie do čias staršej elektronickej hudby (Jarre, Oldfield) v symbióze s vibrafónom priniesol album Temple Timbre Embers. Ostatný album Metal Bubble Memories prináša exkurziu do filmovej hudby. Komponuje tiěz pre tanec, film a komerčné projekty.
AltText
Lenka Novosedlíková
LENKA NOVOSEDLÍKOVÁ študovala kompozíciu a bicie nástroje na Konzervatóriu v Bratislave. Neskôr pokračovala v štúdiu kompozície na VŠMU (V. Godár a M. Lejava.) a Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo v portugalskom Porte a v štúdiu bicích nástrojov na JAMU v Brne. Ako interpretka pôsobí vo viacerých telesách: Cluster ensemble, Musica falsa et ficta, Trio MCP, VENI ensemble, EnsembleSpectrum a i. Jej skladby zazneli na festivaloch na Slovensku aj v zahraničí. Venuje sa aj improvizovanej hudbe, k nedávnym projektom patria koncerty v Toronte s členmi kanadskej improvizačnej scény. Spolupracuje s experimentálnym divadlom Non.Garde, bola členkou orchestra Štátneho divadla Košice a je spoluzakladateľkou a organizátorkou celoslovenského festivalu Asynchrónie.
AltText
Jozef Krupa
JOZEF KRUPA Všestranný hudobník, svoj rukopis prenáša od free jazzu po punk. Najbližšia mu je hra a tvorba vo voľnej improvizácií. Pôsobenie a spolupráca v kapelách: Ankramu, Drť, Škvíry&Spoje, Stroon, Cluster Ensemble, Bratislavský improvizačný orchester.
Koncerty sa konajú v podkroví Mirbachovho paláca. Prístup do podkrovia nie je bezbariérovo upravený.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
NEXT 2024 Advanced Music Festival sa koná s podporou z verejných zdrojov z Fondu na podporu umenia (hlavný partner), Hlavného mesta SR Bratislavy a MČ Bratislava – Staré Mesto. Spoluorganizuje A4 - priestor súčasnej kultúry, ako súčasť projektu New Perspectives for Action v rámci medzinárodnej spolupráce Re-Imagine Europe, spolufinancovaného Európskou úniou a z verejných zdrojov z Fondu na podporu umenia a Nadácie mesta Bratislavy.