Jakub Bauernfreund. Jacob Bornfriend.Natura Morta
Výstava prezentuje takmer 100 diel z tvorby Jakuba Bauernfreunda zo zbierok:
Museum Bochum, Nemecko
Slovenská národná galéria
Galéria mesta Bratislavy
súkromní zberatelia
Z takmer 100 vystavených diel (maľby, koláže, grafiky, kresby) Jakuba Bauernfreunda na Slovensku nikdy nebolo prezentovaných vyše 70 diel!
K výstave vychádza monografia Jakuba Bauernfreunda (140 strán) v slovenskom a anglickom jazyku.
Museum Bochum, Nemecko
Slovenská národná galéria
Galéria mesta Bratislavy
súkromní zberatelia
Meno Jakuba Bauernfreunda (1904, Zborov – 1976, Londýn) sa v dejinách slovenského výtvarného umenia spája so snahou mladej generácie, ktorá vstúpila na výtvarnú scénu v tridsiatych rokoch 20. storočia v Prahe, o moderný výtvarný prejav. Bauernfreundova maľba so zvláštnou imagináciou a poetizmom viedla k osobitému metafyzickému zátišiu s viacerými premenami obrazu človeka i spredmetnenej prírody. Tento zvláštny fenomén dodnes nebol v dejinách slovenského maliarstva dostatočne preskúmaný a ocenený, a dokonca ani prezentovaný širšiemu publiku.
Jakub Bauernfreund sa narodil 25. októbra 1904 v Zborove pri Bardejove a zomrel 8. novembra 1976 v Londýne. Od roku 1926 študoval na súkromnej škole Gustáva Mallého v Bratislave. O rok neskôr sa odsťahoval do Prahy, kde sa pripravoval na prijímacie skúšky na Akadémiu výtvarných umení (AVU). V rokoch 1929 až 1933 pokračoval v štúdiách na AVU u prof. Willyho Nowaka. Hneď v prvom ročníku získal prvú cenu všetkých ročníkov AVU. V Prahe sa zoznámil aj s maliarom Endre Nemesom (Andrej Nemeš), ktorý sa stal jeho celoživotným priateľom. V roku 1936 spolu vystavovali v pražskej Galérii Dr. Huga Feigla a následne boli pozvaní za riadnych členov Umeleckej besedy. Výťažok z predaja obrazov im navyše umožnil absolvovať študijnú cestu do Paríža, kde sa oboznámili s najaktuálnejšími trendmi vo výtvarnom umení. Zapôsobila na nich najmä poetická a surrealistická maľba, ku ktorej už dávnejšie inklinovali. Po návrate sa zapojili do umeleckého života v Prahe, ale v roku 1939 museli Československo opustiť. Hoci na Slovensko sa už nikdy nevrátil, jeho takmer polstoročná tvorba sa viaže práve k Slovensku, s ktorým nikdy nepretrhol duchovný kontakt. Nemes sa usadil vo Švédsku a Bauernfreund v Londýne, kde v emigrácii žil a tvoril viac ako tri desaťročia pod menom Jacob Bornfriend. Od päťdesiatych do sedemdesiatych rokov mal Bauernfreund niekoľko samostatných výstav v Londýne a vďaka organizačným schopnostiam a kontaktom svojho celoživotného priateľa Endre Nemesa aj vo Švédsku. Bauernfreundova mierumilovná povaha a uzavretosť mu nedovolili presadiť sa naplno, a preto jeho tvorba aj napriek svojim kvalitám ostala pomerne málo známa. Z hľadiska hodnotenia Bauenfreundovho diela priniesol lepší výsledok až katalóg vydaný pri príležitosti výstavy z maliarovej pozostalosti v múzeu v Bochume v roku 1986 s textom Petra Spielmanna. S výnimkou tohto katalógu však jeho dielo doteraz nebolo hlbšie spracované a neuskutočnila sa ani žiadna retrospektívna výstava, ktorá by predstavila kompletnú tvorbu tohto vynikajúceho, ale nedoceneného maliara, vrátane všetkých kľúčových diel jednotlivých tvorivých období. Verím, že touto publikáciou a výstavou zameranou na prezentáciu celkovej tvorby Jakuba Bauernfreunda naša kunsthistória splatí svoj dlh voči jeho dielu a naopak, že objavenie tvorby tohto výnimočného maliara obohatí našu históriu umenia.
Jakub Bauernfreund sa narodil 25. októbra 1904 v Zborove pri Bardejove a zomrel 8. novembra 1976 v Londýne. Od roku 1926 študoval na súkromnej škole Gustáva Mallého v Bratislave. O rok neskôr sa odsťahoval do Prahy, kde sa pripravoval na prijímacie skúšky na Akadémiu výtvarných umení (AVU). V rokoch 1929 až 1933 pokračoval v štúdiách na AVU u prof. Willyho Nowaka. Hneď v prvom ročníku získal prvú cenu všetkých ročníkov AVU. V Prahe sa zoznámil aj s maliarom Endre Nemesom (Andrej Nemeš), ktorý sa stal jeho celoživotným priateľom. V roku 1936 spolu vystavovali v pražskej Galérii Dr. Huga Feigla a následne boli pozvaní za riadnych členov Umeleckej besedy. Výťažok z predaja obrazov im navyše umožnil absolvovať študijnú cestu do Paríža, kde sa oboznámili s najaktuálnejšími trendmi vo výtvarnom umení. Zapôsobila na nich najmä poetická a surrealistická maľba, ku ktorej už dávnejšie inklinovali. Po návrate sa zapojili do umeleckého života v Prahe, ale v roku 1939 museli Československo opustiť. Hoci na Slovensko sa už nikdy nevrátil, jeho takmer polstoročná tvorba sa viaže práve k Slovensku, s ktorým nikdy nepretrhol duchovný kontakt. Nemes sa usadil vo Švédsku a Bauernfreund v Londýne, kde v emigrácii žil a tvoril viac ako tri desaťročia pod menom Jacob Bornfriend. Od päťdesiatych do sedemdesiatych rokov mal Bauernfreund niekoľko samostatných výstav v Londýne a vďaka organizačným schopnostiam a kontaktom svojho celoživotného priateľa Endre Nemesa aj vo Švédsku. Bauernfreundova mierumilovná povaha a uzavretosť mu nedovolili presadiť sa naplno, a preto jeho tvorba aj napriek svojim kvalitám ostala pomerne málo známa. Z hľadiska hodnotenia Bauenfreundovho diela priniesol lepší výsledok až katalóg vydaný pri príležitosti výstavy z maliarovej pozostalosti v múzeu v Bochume v roku 1986 s textom Petra Spielmanna. S výnimkou tohto katalógu však jeho dielo doteraz nebolo hlbšie spracované a neuskutočnila sa ani žiadna retrospektívna výstava, ktorá by predstavila kompletnú tvorbu tohto vynikajúceho, ale nedoceneného maliara, vrátane všetkých kľúčových diel jednotlivých tvorivých období. Verím, že touto publikáciou a výstavou zameranou na prezentáciu celkovej tvorby Jakuba Bauernfreunda naša kunsthistória splatí svoj dlh voči jeho dielu a naopak, že objavenie tvorby tohto výnimočného maliara obohatí našu históriu umenia.
Jakub Bauernfreund ostal v celej svojej tvorbe verný svojmu najdôležitejšiemu motívu, zátišiu, ktorý obmieňal v rôznych formách a rôznym spôsobom. O podstate jeho umenia, v ktorom je obsiahnutá príroda, ktorej sa nikdy nezriekol, ale aj umŕtvený svet, v ktorom sa postavy spredmetňujú, nadobúdajú vlastnosti figurín a bábok, čím strácajú charakter živého, nám viac prezradí latinský výraz natura morta. V jeho dielach sa stretávajú a maliarsky hodnotovo vyrovnávajú rozdielne vlastnosti zobrazeného. Sú to však predmety, javy a postavy z každodenného života, obyčajné veci a obyčajní ľudia, ktorí ho obklopujú. Tieto javy vo svojej zdanlivej jednoduchosti a triviálnosti tvoria svet maliara Jakuba Bauernfreunda, ktorý je plný dôverne známych postáv a predmetov, bez ktorých by náš život bol neúplný a prázdny.
Zsófia Kiss-Szemán